Digitala strategier 2021 är inte ett eget levande väsen utan är en naturlig del i den löpande generella affärsutvecklingen.
Den som bara arbetar med en digital strategi 2021 gör ett stort misstag, alla delar av en verksamhet behöver en genomlysning, och ska därför ingå i den löpande affärsutvecklingen.
En digital strategi 2021 innehåller därför ett mycket stort inslag av klassisk affärsutveckling, men med ett stort digitalt inslag.
Självfallet blir det viktigt att i sin affärsutveckling ta med sin digitala närvaro och hur man ska synas på ett framgångsrikt sätt i konkurrens med miljoner andra.
Det görs ca 55 miljoner Googlesökningar per dag i Sverige! 55 miljoner per DAG!! Du vill väl vara med och dela på den kakan?! Om du inte vill det bör du flytta på dig och låta nästa person i kön försöka….
Det är också viktigt att komma ihåg att var sjätte googling som görs idag aldrig gjorts tidigare? Fundera en stund på vad det betyder….
Vad betyder det? Jo, det betyder att även om du optimerar för sökord som inte har hög sökvolym idag så kan de vara relevanta för sökningar i en snar framtid.
Det är också viktigt att komma ihåg att Googles mål med sökningarna är att frågan som ställs ska få bästa möjliga relevanta svar.
Google arbetar dessutom aktivt och målmedvetet på att få bort klickmagneter som inte svarar på sökningen på ett relevant sätt.
Med andra ord är det nu ett fantastiskt läge att sökmotoroptimera för relevanta sökord där just du kan erbjuda relevanta svar på en googlefråga.
Du får hjälp av Google att synas, bara du gör din hemläxa, och har relevanta svar på frågorna. Google vill ge den som frågar de bästa svaren, inte lura frågeställaren till någon irrelevant hemsida för trafikens skull.
Med andra ord består utmaningen i sökmotoroptimeringsarbetet att vara relevant, och om du har en seriös verksamhet borde det inte vara så svårt.
Verktyg, kort introduktion
Så, vilka verktyg har du till förfogande?
Om du söker på Google efter relevanta verktyg för sökmotoroptimering och liknande får du en uppsjö av alternativ och möjligheter att ta ställning till.
Jag tänkte göra detta lite lättare för dig, här är de verktyg du (som VD eller annan ledande funktion) omedelbart borde lära dig grunderna i:
- Ahrefs /SemRush (ca 1 000 sek/månad, grundläggande nivå)
- Google Analytics (gratis!)
- Google Search Console (gratis)
Skaffa dessa nu direkt! Ahrefs och Semrush är självförklarande och det handlar bara om att testa de olika funktionerna.
Google Analytics och Search Console kan vara lite krångliga att få igång, men vänta inte om du menar allvar med att lära dig det digitala.
Det görs som sagt 55 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige, och antalet sökningar ökar hela tiden. Sannolikheten att någon av sökningarna innefattar dina produkter eller tjänster blir allt större, snabbt.
Jag hör många säga att just deras bransch eller tjänster inte lämpar sig för SEO, eller att marknadsföras digitalt. Ha ha ha… Ja, precis så illa är det!
Det grundläggande felet med detta är att du missar dina framtida kunder, och framstår faktiskt som mindre vetande. I takt med att yngre förmågor klättrar upp i karriären tar de med sig ett modernt förhållningssätt till att leta efter nya leverantörer, eller konkurrensutsätta befintliga. De söker på nätet. De hittar inte dig. Hejdå!
Realiteten är att dina kunder skaffar sig information på nätet i allt idag, du måste säkerställa att de hittar dig. Om du inte gör det kommer du att bli en dinosaurie i den digitala världen, och tro mig, jag ser många företag med ledningsgrupper som helt saknar digital kompetens.
Så det blir naturligt att de missar tåget… var inte en av dem!
Sökord och sökfraser, utveckling
Vad det gäller sökord så ja, det fanns en tid då alla ville ranka för korta allmänt hållna sökord som “hälsokost”. Med tiden har detta ändrats och de som söker preciserar sin sökning med t.ex. “hälsokostbutik i Norrtälje”, eller “hälsokost för de med diabetes”, osv. Med andra ord mer relevant och mer precist, vilket passar marknaden väl. För det finns ingen anledning att få en massiv trafik till din hemsida om du inte kan erbjuda besökarna det de söker.
Det talas nu en hel del om “long tail keywords“, det är just det jag beskriver ovan. Detta är en absolut fördel för marknaden då den fragmenteras i relevanta segment för sökaren.
Utmaningen består i att identifiera rätt sökord och sökfraser, men det är helt nödvändigt att investera tid och pengar i detta arbete.
Det spelar ingen roll vilken verksamhet du bedriver, sökningar KOMMER att ha STOR betydelse för ALLA bolag, stora som små, från och med nu.
Det blir bara jobbigare att vänta med att lära sig detta, lika bra att börja nu direkt!
Så vad är en digital strategi? Inget om det inte är en del i det löpande affärsutvecklingarbetet, de hänger ihop.