SEO Ordlista för nybörjare nedan är för den som snabbt vill förstå den övergripande nomenklaturen avseende digitala strategier. Samt inte minst hands on arbete med hemsidor och digital marknadsföring.
SEO Ordlista för nybörjare gör inget anspråk på att vara uttömmande utan ger läsaren en enkel verbal plattform att stå på i sitt fortsatta arbete med att sätta sig in i en djungel av begrepp och teknik.
Just designen handlar om visuell identitet och kommunikation och UX, user experience, eller användarvänlighet. De båda tillsammans tjänar till att få besökaren att stanna till och helst stanna kvar på hemsidan. Trevligt och lite mysigt ska det vara, det värsta Google vet är när besökare lämnar webbsidan snabbt. Då signalerar man att det inte var en relevant sida för den sökning man gjort, och det påverkar garanterat rankingen hos Google.
Ja, det som finns bakom, eller under ytan. Det besökaren ser är självfallet endast en liten del av det komplexa och utmanande arbetet med en hemsida. Här skapas förutsättningar för tekniska under som får dina besökare att förvandlas till leads och helst kunder, och inte minst glödande fans med hjälp av efterarbetet.
Nuförtiden är hemsidans grund ofta baserad på wordpress, drupa, joonla, magenta och episerver. Enkla verktyg för nybörjare, speciellt WordPress, och sylvassa verktyg för dem som kan hantera helaa paletten av verktyg som inbyggda i dem.
Det som en gång var postorder, men nu i den digitala tidsåldern har de stämplat postorder med ett lite coolare namn, e-handel. Jag vet, lite raljant, men eftersom jag har stor erfarenhet av just postorder (läs mer) så kan jag kosta på mig det. Men det som förr var en lapp vi la på lådan, är idag en registrering på nätet, sedan kommer paketet med posten… med lite fler krusiduller men som sagt..
CRM
Lika bra att ta det direkt, utan ett framtidssäkrat CRM stöd blir mycket av arbetet svårt. Själva essensen i det digitala arbetet ligger ju i stora volymer information, utskick, opt in, med mera. Inget för excelnörden kan jag garantera. Personligen så rekommenderar jag Upsales CRM som är ett komplett och integrerat system för leadgeneration och customer care and retention. Dessutom vill du ha redundans, detta arbete MÅSTE ägas och kontrolleras av bolaget, inte en enskild individ. Tro mig, jag har sett detta gå fel….
Många företag lägger ut arbetet med drift, support, backuper, uppgraderingar och säkerhet av affärskritiska webbplatser och e-butiker. Vilket är begripligt då det är en speciell kompetens som företagen inte har någon anledning att ha själva, och man vill slippa nattarbete, eller helgarbete, för det är då det brukar krångla som mest…
Konvertering och konverteringsoptimering
Är själva kärnan i webbplatsens effektivitet. Vad vill vi att besökaren på hemsidan ska göra? Fungerar det? Hur ofta? Vilka besökare gör annorlunda? Varför? Svarar vi inte på rätt frågor? Användarvänligheten är självfallet viktig här, så att besökaren hittar till det den söker, snabbt! Läs mer om analysen nedan!!
Är ett effektivt sätt att försöka förbättra utfallet med, tänk trappan till Lustiga Huset på Gröna Lund, ni vet den där det gäller att komma i rätt takt med för att komma upp, upp, upp… Här testas olika annonser, placeringar, ord, meningar, bilder, text, osv. mot varandra så att det bästa utfallet erhålls (med tiden). Budskapet förbättras och fler konverteringar erhålls. Bra verktyg för detta är t.ex. Optimizely och Visual Website Optimizer.
Blir allt mer avgörande, hur ser vår besökare ut? Var kommer de ifrån, åldersgrupper, intresse, vad söker de? Om möjligt vill vi att varje besökare ska få en så bra upplevelse som möjligt av besöket på hemsidan och därför reagera positivt på annonser, triggers, opt in, köp, etc.
Lite beroende på hur besökaren agerar på hemsidan kan olika budskap plockas fram, för att få till den konvertering vi önskar.
Förr var det EN sida alla landade på när de besökte en webbplats, numera har det utvecklats lite vidare. Allt för att öka konverteringsgraden.
Det kan skilja ganska mycket på relevant innehåll för en besökare som kommer via Facebook eller Google Ads. Med rätt landningssida kan konverteringen bli så mycket högre då de möter relevant information som svarar på just deras frågor. Allt för att flytta dem allt närmare ett köp, eller vad vi nu har för mål med dem.
Konvertering kan ju vara att bara få en emailadress, ett mobilnummer, att de ska besöka någon annan webbplats, etc.. OptimizePress har bra landningssidor, men det är det fler som har.
Mätning, mätning & analys, analys, analys. För den som var med när man satte in en annons i någon papperstidning, Gula Sidorna, eller annat print, vet hur svårt det var med statistiken, analysen, uppfattningen, gissningarna….
I princip fick man sätta sig vid bakelitluren och vänta… tapp tapp tapp… Nu är det annat, ALLT går att mäta. Det handlar inte längre om att kränga på en kund något, det handlar om att förstå hur kunderna agerar på webbplatsen, hur kan vi ändra, lägga till, dra ifrån, osv. för att öka vår träffsäkerhet och utfall. Analyserna kan göras i REALTID, och löpande.
Personligen tycker jag att det är det roligaste med hela utvecklingen, det är hands on action, i realtid, och du KAN påverka allt, genom små eller stora manövreringar i cyberspace vid ditt kontrollbord, som kan vara Google Analytics och Google Tag Manager, men det finns många verktyg, lite beroende på vilken information man vill arbeta med, och på vilken detaljnivå.
Lite som när man skulle skriva en uppsats i skolan, visst, det var fria ämnen ibland men om inte läraren gillade ämnet satt betyget löst. Det gällde att skriva något som fångade lärarens intresse, som fick han/hon att vilja läsa mer, bli fångad av berättelsen, vilja läsa mer…
Content Marketing är detsamma, bara för en bredare publik. Vi vill fånga besökarens intresse med relevant information, vi vill svara på de frågor besökaren kan tänkas ställa, det är på deras villkor. Självfallet försöker vi även här styra besökaren, men de måste bli intresserade, och hitta vidare när de är mogna.
Texter och innehåll bildar helheten som är ditt varumärke, ditt företag, ditt budskap. Bilder, ja, det har väl inte undgått någon att stockphotos är mindre bra, använd egna om möjligt, ta foton i vardagen, gör bilderna igenkännbara, stadsdelar, världsdelar, människor i företaget, etc.
Generisk bilder med leende perfekta människor är ute!
Just det, glömde nästan det, jo, det behövs, vi vill den digitala eran till trots ibland ha något i handen, en broschyr, ett brev, en bild, etc. Jag tycker personligen att det i särklass bästa printalternativet är ett snyggt skrivet brev, undertecknat på riktigt, med handskriven adress, etc på framsidan är VACKERT och höjer allt fler ögonbryn då de är ovanliga…
Wow, det görs ca 55 miljoner sökningar på Google per dygn i Sverige. Herregud!!! “Med över 55 miljoner sökningar om dagen runt om i Sverige, ger listorna oss en inblick i några av de stora händelser, personer, fenomen och frågor som definierat året, kommenterar Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige”.
Målet är alltid att hamna högt i den korta lilla lista Google presenterar som förslag på svar på din fråga till Google. Google arbetar hårt på sina algoritmer för att göra svaren på sökningarna så relevanta som möjligt, om svaren träffar dåligt hittar sökarna snabbt nya kanaler som ger bättre relevans.
Det förklarar också varför Google försöker få bort webbplatser som bara vill ha mycket trafik, men inte har någon relevans för den som söker. Först kan det uppfattas som jobbigt, men sanningen är att om du har relevanta produkter och tjänster, väl paketerade och svarar på de frågor sökarna ställer har du stora möjligheter att hitta vägar upp till topp 10 på listan som Google presenterar.
Arbetet med SEO är omfattande, tidskrävande, ger effekt över tid och är en intellektuell utmaning då allt nu kan analyseras. Självklart är det svårt att få en topplacering för digitala strategier, men digitala strategier 2020 fungerar. Så med små relevanta kompletteringar eller ändringar kommer man lång.
Glöm inte att just i fråga om analys och konkurrenter, de kan se allt om din trafik, erbjudanden, topplistor, etc. och kan försöka trixa bort dig på din egen gata om du inte själv gör analyserna.
Här är det viktigt att tidigt börja fundera på vilken strategi man ska välja, vilka är konkurrenterna, vad är det som skiljer oss från andra?!?!? Redan tidigt är det aktuellt att börja sätta mål (konverteringar) för arbetet, som för vilken säljavdelning som helst.
Man hör ibland vuxna människor säga att, ”nä det där med Facebook är inget för mig”, de säger samtidigt att de inte är nyfikna längre, och att de kanske gett upp om att lära sig nya saker. Här gäller det att DYKA NER I DET KALLA VATTNET DIREKT!
Herregud vilken guldgruva för dem som sätter fart nu, det blir trång i farstun om några år. Se till att lära er grunderna för allt som finns, jag vet, det gör lite ont, hjärnan sväller, men tro mig, det är det värt!!! Självfallet behöver man inte bli fullblodsproffs på någon av de sociala kanalerna, nej, det handlar mer om att förstå och se möjligheterna eller ramla av flaket och bli liggandes där på grusgången när vagnen rullar på framåt…
Alla vill inte, av olika skäl, agera i alla kanaler men det är lika viktigt ändå att registrera och boka alla relevanta kanaler så snart det går för att inte missa chansen för alltid. Cyberspace är lite vilda västern! Man tar det som ligger framme….
Det behövs en tydlig strategi om valet av kanaler, hur kanalerna ska bidra till den övergripande målbilden bolaget har, med bilder, med text, med tävlingar, med email, med… ja, listan är lång.
Sociala media förtjänar ett stycke till, ett företag med flera kundgrupper kanske hittar fram till dem lättast i olika kanaler, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest har alla lite olika nyanser på sin publik.
En del möts kanske aldrig i cyberspace, men en del möts varje dag i olika kanaler. Vi kan alltså få olika kundgrupper med olika intressen att hitta till vår webbplats, med olika budskap, olika bakgrund, etc.
Ett utmärkt verktyg för att hitta dina besökare på andra webbplatser och styra dem tillbaka till din webbplats. Om de besökt din hemsida och lämnat spår efter sig kan vi ”hitta” dem i andra forum som LinkedIn och Facebook och påminna dem om oss, med annonser etc.
Besökare som återkommer till samma webbplats förtjänar ett nytt budskap, ett tack, eller välkommen! Rätt hanterat är det trevligt att bli igenkänd om det inte upplevs som påträngande. För de flesta webbplatser konverterar endast 2% vid sitt första besök, med denna teknik kan du försöka nå de 98% som inte konverterat igen.
Tekniken baseras på cookies som “följer” dina besökare på nätet. Tekniken fungerar så bra därför att den riktar annonseringen till besökare som känner igen ditt varumärke, och har kanske visat intresse för det du erbjuder tidigare. Läs gärna mer på ReTargeter
Det betalas för topplaceringar för rätt ord i rätt stor utsträckning. Så ofta när du gör en sökning på Google får du upp ett par annonser på de första raderna. De är köpta, men många sökord är fortfarande lätta att ranka för genom organiskt sök.
Då det är budgivning som gäller drar priserna gärna iväg för sökord som biluthyrning, hotell, flygresor, osv. Här gäller det att vara lite försiktig så att de som klickar faktiskt är en potentiell kund. Annars bränner man snabbt hela budgeten på fel målgrupp.
Vidare är det endast en liten del i det stora hela som omfattas av betalt sök.
Usch, ja tekniskt och jobbigt, men helt avgörande för att få upp rankningen för dina sökord, och hemsida. Ofta så mäts svårigheten i att uppnå en bra ranking i just hur många backlinks du måste ha för att klara konkurrensen med andra likvärdiga företag och sökord.
Här måste vi alltså ge oss ut i världen och be andra webbplatser att länka till oss, uhh, och alltid tänka på det i alla diskussioner med relevanta potentiella linkpartners. Jo, jag vet, många försöker köpa ”backlinks” men detta straffar Google hårt numera, för de vill att sökarna ska få relevant information, inte tvingas till ”fel” webbsidor.
Som om det inte räckte med att vi måste skriva CONTENT, gärna omfattande och uttömmande, nu måste vi också beskriva allt som vi skrivit med några få ord, och helst med tyngdpunkten på tre-fyra ord, vi måste få de som söker på Google att snabbt förstå att just våran webbsida svarar mot deras fråga, det är OSS de ska besöka.
Det är minst tio till att välja på direkt, några betalda, några organiska. Hur fångar vi sökarens intresse, jo med en högkvalitativ SERP, dvs en suverän Title Tag.
Svårigheten ligger just i att summera ditt content med några få ord. Ett av tipsen som florerar är att titta på veckotidningarnas första sida för att få inspiration.
Försök få läsaren nyfiken på att läsa mer! men det är ingen garanti för Google kan välja andra sätt att beskriva din webbplats lite beroende på förutsättningarna.
Själva nomenklaturen är ju en djungel av begrepp och uttryck som är som ett nytt språk för många.
Så, hur gör man för att komma igång? Ja, det är som vanligt, en nulägesanalys, som innehåller status nu, konkurrenter, målgrupper, budskap, relevanta sökord, m.m. Testa en sak i taget. Gör A/B tester. Analysera, analysera, analysera, mät, mät, mät.
Lär dig Google Analytics DIREKT!
Låt någon extern göra en Teknisk SEO av webbplatsen så det tekniska är på rätt nivå, som t.ex. hastighet. Sätt mål för konverteringarna, jo, de blir säkert lite fel i början. Men det blir bättre med tiden.
Analysera konkurrenternas trafik, och ja, jag vet, det är rätt mycket att ta till sig. MEN även om så är fallet är det viktigt att lära sig grunderna, och det är viktigt att ha kompetensen ”in house”.
Med tiden, detta blir din viktigaste säljkanal, den vill du ha kontroll på i alla lägen.
SEO Verktyg är inte svåra att hitta, dilemmat är mer att veta vilket man ska välja. Till att börja med finns det gott om verktyg som är gratis. Inte minst sviten av Google verktyg; Google Analytics, Google Search Console, Google Trends, Google Tag Manager, osv. men även Yost SEO for WordPress plugin, med flera.